Ajankohtaista

Klikkaa päivittääksesi näkymän»

26.11. Soveltavan teatterin Äänen avauksia kello 13 - 16 osoitteessa Hämeentie 161. Tervetuloa!

Äänen avaus -kiertue: 26.11. Artova-kaupunginosayhdistyksen kutsumana Aralis-kirjastokeskuksessa kello 17.30. Keskiviikkona 28.11. Viikki-seurassa (Asukastalo Lava) kello 18.

15.11. Helsingin Valtuusto klo 14.50 (Hyvinkää), 16.11. Helsingin sosiaalivirasto klo 10 (Oulunkylä), 23.11. Kallion kirjasto (Sellon kirjastossa) ja klo 13 Espoon tutkijaverkosto, 26.11. klo 17.30 Artova-kaupunginosayhdistys.

Perjantaina 9.11. Pelottomien esitys Päällystakki Malmin toimintakeskuksessa kello 11.30. Muut esitykset ke 21.11. klo 13.30 (Malmin toimintakeskus) ja Hämeentie 161 (Metropolia Amk) ma Soveltavan teatterin seminaarissa klo 13 - 16. Lue lisää.

Keskiviikkona 31.10. kello Niemikotisäätiön henkilökunnan kehittämispäivillä Äänen avausta kello 14.

Torstaina 1.11. Norja, Trondheimin yliopisto: Kansalaisnavigointimenetelmien opetusta, käyttöä ja Äänen avausta (3.11.)

Keskiviikkona 24.10. klo 09 Helsingin kaupunkisuunnittelun johtoryhmä (Kansalaisnavin menetelmät pysäköinti- ja pyöräilyasioiden ratkaisijana), klo 09.30 aluekehityshankkeen esittely nuorten toimintakeskus Hapessa, paikalla EU-komission työllisyys-, sosiaali- ja osallisuusasioiden johtajia. Kello 14 Äänen avaus tunnin mittaisena esityksenä Itäkeskuksen Aurinkoisessa hymyssä. Tulemme näkymään myös Tallinnanaukiolla ennen kello kolmea.

Kansalaisnavigointi, avoin aktio Kolmen sepän patsaalla ma 22.10. klo 15 - 16.15. Lue lisää blogistamme. Seuraavat esitykset 24.10. klo 9 Helsingin rakennusvirasto ja klo 14 -15 Aurinkoinen Hymy -keskus Itäkeskuksessa.

Pelottomat jatkaa syyskauden Malmin toimintakeskuksessa joka toinen perjantai. Päällystakki (Gogol) esitetään 9., 21. ja 26.11.

Somalipappojen ryhmässä jatketaan draamatyötä opiskelijavoimin. Lisäksi opiskelijavetoista draamaa tehdään Kustaankartanon vanhainkodissa.

WDC-vuoden ja Goethe-instituutin kanssa yhteistyössä: Kansalaisnavigointi osallistuu Dida Zenden FIT-paloautokiertueeseen Tikkurilassa 20.-23.9. Lue lisää.

Helsingin keskeiset modernistiarkkitehtit (Aalto, Revell, Martikainen - kuka ihmeen Martikainen?) Taiteiden Yössä Laiturissa 23.8.

Teatteriseikkailut asukaspuisto Filpuksen 1.-2.-luokkalaisille huhtikuussa: 20.-25.4.

Hyvänmielen teatteripäivä Tukiyhdistys Karvisessa 24.4. klo 14. Kysy lisää ursula.hallas@metropolia.fi

Kaupunkisuunnittelussa mukana: Laituri2012 Kansalaisnavigoinnin taiderastit 26.4. klo 14 - 18. Avaa kutsukortti.

Usvatien lapset torstaisin klo 14.30 - 16 alkaa 9. helmikuut. Ympäristödraamaa lapsille, vetäjinä Jani, Make tai Pilvi. Mukaan mahtuu!

Pelottomien draamaryhmä alkaa 27.1. klo 11.30 - 12.30. Malmin todelliset uutiset esitetään 10. ja 11.5. Kokoonnumme joka toinen perjantai aina kesäkuulle asti. Vetäjänä Pilvi.


MENNYTTÄ

Malmifoorumi 10.4. Malmitalolla. Kansalaisnavi teettää kansalaisuusharjoitteita ja yhteisösosiaalityön professori Leena Eräsaari alustaa. Kello 15 - 18.

Keskiviikkona 7.3. Heijastuksia - esitys kahdesta erilaisesta senioriryhmästä kello 11, Hämeentie 161:ssä. Vapaa pääsy.

Uusi ryhmä Karvisissa keskiviikkoisin! Kysy lisää Ursula.hallas@metropolia.fi

Keskiviikkona 1.2. Malmin Kauniit ja Rohkeat kello 11 Malmin Prisma-kauppakeskuksen käytävällä!

Teatteri-ilmaisun ohjaajaopiskelijoiden laskeutuminen Malmille alkaa 1.2. ja jatkuu neljän keskiviikon ajan eri malmilaisissa ja koillisen radanvarren yhteisöissä. Vastuuopettajana Jani.

Espoossa tapahtuu»

Toukokuussa: ympäristödraama Kirstin koulussa 5.-luokkalaisille.

Nukketeatterityöpaja jatkaa Entresse-kirjastokeskuksessa keskiviikkoisin klo 16-18 Riku Laakkosen ohjaamana.

Kesäpiha2012 tapahtuu Suvelassa kesäkuussa 2012. Linkki Hävinneet Facebook-sivustoon. Yhteistyössä Entressen kirjasto ja Espoon kaupunki.

Kesäpiha2012. Linkkaa itsesi mukaan.

KANSALAISTUOLI KIERTUE jatkuu

Kansalaistuoli haastaa kansalaisia ja viranomaisia kysymyksillä, jotka koskevat Espoota alueena ja/tai kotina. Kansalaisnavi kerää tietoa Kuuma tuoli menetelmällä Entressen kesäpihassa 4.6 klo 14-16 sekä Suvelan asukaspuistossa 13.6  klo 10-14

Olisiko Sinun mahdollista altistaa itsesi kinkkisille kysymyksille?

MENNYTTÄ

Nukketeatterityöpaja jatkaa maanantaisin klo 18-20.30 Riku Laakkosen ohjaamana Entressen kirjastossa 5.12. Viimeinen tervehdys luolasta kello 14 ja 16. Uusia mahtuu mukaan vuoden 2011 alkuun.

Ympäristöaiheinen draamatyö Kirkkojärven koulussa jatkuu syksyn mittaan, lisätietoja antaa riku.laakkonen@metropolia.fi

Lapsille, nuorille ja kokoperheelle teatteriseikkailuja ja virkamiesdraamaa ajalla 6.6. - 22.6. Lue lisää.

Suvelan asukasilta 9.5. klo 18. Kansalaisnavigointi esittää ja osallistaa siisteys, ylläpito ja puhtaus -teemaiselle esityksellä. Lue lisää.

Kirkkojärven ja Keski-Espoon koulujen työpajat alakouluikäisille maalis-huhtikuussa

Koko kevään kestävä nukketeatterityöpaja alkaa tammikuussa 2011. Paikkana Entresse-kirjasto.

Lue lisää

Vantaalla tapahtuu»

Vantaalaistarinoita Hakunilassa 17.4. Hakunilan nutalla klo 13.

Hakuninmaalla vapaaehtoistyön ja sosiaalialan työssäjaksamisen koulutustilaisuus 26.4. klo 12 - 14.30. Kysy lisää jani.tihinen@metropolia.fi

Vantaalaistarinoita - tilaa esityksellinen tutkielma työpaikallesi tai julkiseen tilaan! Esityskauden aloitus 30.11. Jatkuu keväällä 2012. Tekijöinä Rosa-Maria, Jenni, Make ja Riku.

 

MENNYTTÄ

Viisi hanketta yhteen hiileen Heurekassa 29.3. klo 14 - 18. Lue lisää.

Vantaalaistarinat Hakunilassa 4.2. klo 11. Laukkarinne 4, Hakunilan nuoristotila.

Kansalaisnavigointia Korson Lumossa 10.1. klo 16-17. Mukana myös kulttuuriministeri, presidenttiehdokas Paavo Arhinmäki.

Esitykset Taidetalo Pessissä 1.12. klo 14 ja 8.12. Rekolan kinossa kaupunkisuunnittelun väelle klo 15.30.

HakuVerkko yhteistyöpaja senioreille Hakunilan nuorisotalolla 29.11. klo 13 - 15.

Kansalaisnavigointi-työpaja Vantaan alue- ja tapahtumapalveluiden johtoryhmälle perjantaina 30.9. klo 14 - 16.

Hakunilan turvallisuusillassa esittäytyy turvallisuus foorumikohtauksin. Tiistaina 31.8. klo 18.

HakuVerkko-illassa esitys ja työpaja ajankohtaisesta kaupunkikehityksestä tiistaina 6.9. klo 18. HakuVerkon idea.

Vantaan kaupunkijuhlat 12. ja 13.5.

Toteemin tutkimusmatkailijat torstaina Länsi-Vantaalla kello 14.30 ja Valsinki Itä-Hakkilan Kolohongan nuorisotalolla perjantaina 13.5. klo 19. Tervetuloa!

Hakunilan kehto - draamatyöpaja Hakunilan asukkaille ja viranomaisille 23.3. klo 18.

Valsinki - kaikkien koti Heurekassa su 3.4.

Kompassi-työpajojen sarja 8. - 14.4. Tikkurilassa.

Taidetalo Toteemissa alkaa koko kevään kestävä lasten teatteripaja to 20.1.

Kannattaako asiakkaan alkoholista puhua -seminaarissa draamallinen puheenvuoro 11.5.

Lue lisää

Seminaarit, foorumit, messut»

Soveltavan teatterin, tanssin ja sirkuksen päivät 6.-7.2012, Helsinki (Esittävän taiteen keskus ja Teatterimuseo). Lue lisää. Avaa pdf-ohjelma.

Tartsan - Tarpeellisen taiteen seminaari Metropoliassa 3.-5.2.2011

Lue lisää Tartsanista - ilmoittaudu mukaan tai tule osaksi ohjelmaa!

Luovuus syttyy -seminaari Metropoliassa.

Kansalaisnavigointi on kutsuttu kansainväliseen konferenssiin Edinburgh North Arts Centeriin. Siellä vierailemme 8.-11.9.

 










 

 


 

MATKARAPORTTI

Edinburgh, Scotland 28.10.-31.10.2010

-          Matkan tarkoituksena oli tutkia skotlantilaista elävää yhteisöä, sen taidetta ja kulttuuria ja soveltavan teatterin käytänteitä, sekä tavata paikallisia alan ammattilaisia. Hyviä käytänteitä oli tarkoitus soveltaa Kansalaisnavigointia metropolissa –hankkeen käyttöön pääkaupunkiseudulla.

Yleistä

Matka onnistui suunnitelmien mukaan ja hiukan ylikin. Tapasimme henkilöt. joita olimme Suomessa vain sähköpostitse lähestyneet, sekä onnistuimme olemaan joka paikassa ajoissa. Näimme sekä vapaaehtois- että kunnan rahoittamaa yhteisötoimintaa ja pääsimme osallistumaan toimintaan.

Matkakohteen valinta oli onnistunut, vaikkei kenelläkään matkaseurueesta ollut sen erityisempää kokemusta Edinburghista saati sen paikan yhteisöistä. Meidät otettiin hyvin vastaan ja yhteistyö tuntui hyvin perustellulta. Saimme myös jatkoa ajatellen kutsun Edinburgh North Art Centerissä vuonna 2011 järjestettävään seminaariin opettamaan ja jakamaan omia työmenetelmiämme, draamaa. Seuraavassa esitellään benchmarkkaus-kohteemme käyntijärjestyksessä, sekä havainnot.

 

 

Underground Vaults – maanalaiset holvit

Opastettu kierros Edinburghin maanalaiseen maailmaan ja kaupungin historiaan.

Valitsemme tämän matkaohjelmaan, koska moni yhteisöllinen draamaesitys ottaa helposti opastuksen muodon. Edinburghin historia kutsuu tekemään dramatisoituja opastuksia, ja opas oli hyvin koulutettu ottamaan monikansallinen yleisönsä. Seurailimme erityisesti kuinka opastus etenee ja mikä on sen dramaturginen kaari. Havaitsimme, että loppujen lopuksi kerrottava asia (sisältö) kierroksella oli hyvin rajallinen ja kierroksen muoto määritti sisältöjä. Opas huomioi yleisöä ja käytti kerronnassa interaktiota, kysyen ja valiten yleisöstä vapaaehtoisen tekemään jotain puolestaan.  Hän myös esiintyjänä (ja ohjaajana) asemoi yleisön aina tilaan, ja sen kuka kulkee ensimmäisenä ja miten kierros etenee. Tarinat oli sidottu tiukasti holveihin: kustakin holvistosta kerrottiin yksi elävä tarina, joka maalasi osallistujan mieleen elävästi historiallisen näkymän. Sinänsä kierros ei ollut yllätyksellinen, mutta hyvin kompakti ja käveltävä – ikään kuin siitä jäisi hiukan nälkä tutkia asioita lisää.

Guided tour in Old town 4 pm.

  • Visit the 18th century Underground Vaults
  • Witness the unaltered conditions in which real people lived and worked
  • Learn the origin of the Scottish 'midden'
  • Discover links with the city's notorious bodysnatchers

Illallisen ja festivaalin yhdistäminen: SUPPER WITH THE WISE FOOL

Edinburgh on Euroopan festivaalipääkaupunki, josta osoituksena on se, että miltei kaikki tapahtumat ottavat festivaalin muodon, ikään kuin festivaali itse olisi tarkoitus. Festivaali mielleyhtymineen onkin kenties hyvä tapa kutsua yhteisöjä yhteiselle asialle. Vierailumme aikaan käynnissä oli Tarinankerrontafestivaali, joten lukuisten yhteisöjen järjestämät tapahtumat olivat saaneet peräänsä merkinnän ”The Scottish Storytelling festivals”. Osallistuimme kristillisen ravintola-kulttuuriklubin The LOTin illalliseen ”viisaan typeryksen” kanssa. Illallinen alkoi kello 19 illalla (Suomen aikaa kello 21) ja ensin valittiin ateriat. Sen aikana näyttelijä tuli briiffaamaan yleisönsä mitä hän illan aikana esittää, tarinoita Gohasta ja aasista ja muista viisaista hölmöistä. Lisäksemme paikalla oli 14-henkinen seurue, joten olimme pienen tapahtuman valikoitunut yleisö, täydessä valaistuksessa, jakamassa tilaa esityksen kanssa.

Itse ilta koostui pienistä, noin 5-10 minuutin mittaisista tarinoista aterioiden välillä (alkupala, pääruoka, jälkiruoka). Näyttelijä(t) ottivat tarkoin huomioon milloin on hyvä aika tarinoida, ja pysyttelivät muun aikaa poissa.  Esittämisen ja aterian välinen ”vuoropuhelu”, illan rakenne tehosti niin ruuan kuin tarinan tehoa. Tämä olisi oikein hyvä tapa Suomessakin lähestyä paikallista yleisöä sekä sopisi tiimimme taitoihin – toki tarinoiden ollessa erilaiset, paikkojen kenties kulmakuppiloita. Esitykseen voi tarpeen vaatiessa lisätä osallistuuden asteita, sillä koko konsepti on alkujaan yhteisöllinen ja jakaa tilaa tilan tekijän ja osallistujan kesken. Illallinen viisaan typeryksen kanssa poikkeaa suomalaisesta ravintolateatterista, joka usein jättää huomioimatta ihmisten tarpeen viettää aikaansa ravintolassa toisin kuin teatterissa.  Mielestäni yhteisöllisen teatterin idea oli kirkkaasti esillä tässä festivaaliesityksessä.

The LOT (4-6 Grass market) presents an evening of good food and enchanting stories. Enjoy a two-course supper accompanied by folk tales from the Middle East as actor Fiona Stewart retells some of the stories of Goha, the wise fool, and adds some foolish wisdom of her own. Supper will be a fixed menu - choice of three starters, three mains and three desserts - vegetarian option available - coffee included. Wine, beer or soft drinks extra. Age restriction of 14+.

 

 

Stephanie Knight ja North Edinburgh Arts Center

Tapaaminen draamatutkijan ja soveltavan teatterin opettaja Stephanie Knightin kanssa oli hengästyttävä. Selkeäsanainen ja intohimoinen (puolitoistametrinen) Knight aloitti laveasti avaten brittipolitiikan vaikutuksia skotlantilaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin. Kävi ilmi, jota olimme verkossa esitutkimuksia tehdessämme huomanneetkin, että moni keskus on joutunut lopettamaan tai supistamaan toimintaansa hirvittävän taloustilanteen ja avustusten loppumisen takia. Keskustelimme innokkaasti yhdestätoista miltei kahteen työskentelymme tarkoituksesta ja eroavaisuuksista ja samankaltaisuuksista. Knight mm. opettaa soveltavan teatterin menetelmin liiketalouden opiskelijoita, päätoimittaa monikansallista Arts and Communities –julkaisua, on käyttänyt soveltavaa teatteria mm. Balkanin sota-alueilla, sekä hyvin köyhillä alueilla Glasgow´ssa (ensin ruokaa, sitten teatteria). Stephanie Knightia tuntuu olevan mahdoton laittaa yhteen kappaleeseen tai virkkeeseen.

Knight eskorteerasi ryhmän kahteen eri taidekeskukseen: North Edinburgh Arts Centeriin ja vielä radikaaleille kirjamessuille Leathin kaupunginosaan. NEAssa tapasimme toiminnanjohtaja Kate Wimpressin, joka esitteli meille taidekeskuksen hienot tilat. Taidekeskus eroaa suomalaisista kulttuurikeskuksista ja nuorisotaloista ja senioritiloista siten, että se on vahvasti paikkasidonnainen, yhteisöllinen sekä auki kaikille. Taidekeskus kuuntelee yhteisöä toimintaa suunnitellessaan ja puolestaan aluehallinto on kiinnostunut lähinnä taidekeskuksen kävijämäärän vuosittaisesta täyttymisestä (18 000 käyntiä). Wimpressillä on aika lailla vapaat kädet toimintaa suunnitellessaan, ja hän mainitsi kunnianhimonsa tehdä taiteellisesti korkeatasoisia prosesseja mutta samalla tarpeen pitää osallistumisen kynnyksen matalana. Suomesta tämänkaltainen rakenne, yhteisön oma keskus joka kuitenkin kutsuu luokseen taiteella, puuttuu, ja mainitsimme Espoon Entressen kirjaston esimerkkinä avauksesta siihen suuntaan. Kuitenkin taiteen ja kulttuurin näkymättömyys selvästi tulee tuntumaan hanketyössämme ja vaikeuttaa taiteen käyttöä, sillä sille ei ole vielä muodostunut selvää paikkaa suomalaiseen kaupunkikulttuuriin. Osallistuimme vielä illalla kulttuurikeskuksen vietnamilaiseen iltaan, joka myös yhdisti tarinankerrontaa ja ruokaa. Tällä kertaa (huomionarvoista kyllä!) kuitenkin tarinankerronta oli jo päättynyt kun saavuimme paikalle. Wimpress mainitsi, että kertoja lopetti aiottua aiemmin, koska ”kukaan ei kuunnellut häntä” – tämän voisi tulkita signaaliksi siitä, että ainakin nyt taide jäi ruokakulttuurin tai ihmisten varjoon. Paikalla oli eri-ikäisiä ihmisiä ja myös eri kulttuuritaustaisia. Tulkitsin tämän merkitsevän, ettei mikään tietty ryhmä ole ottanut keskusta omaksi tilakseen, mikä voisi haitata asioiden demokraattista jakamista.

 

Mirja Koponen ja Forest Cafe

Lauantaina tapasimme Mirja Koposen ja tutustuimme konkreettisesti hänen tapaansa taiteilijana avata olemistaan yhteisöön. Koponen on suomalaissyntyinen kuvataiteilija, mutta hän on jo kymmenien vuosien ajan asunut ja työskennellyt ulkomailla. Hän on myös tehnyt teatteria ja draamaa, kuvataiteen ollessa hänen ensisijainen lajinsa. Edinburghissa Koponen on asunut viime neljä vuotta, ja sanoo ” nyt alkaneensa päästä sisään, vaikka onkin vielä hiukan ulkopuolinen”.  Lauantaisin Koponen piirtää elävää mallia, ja on avannut tilaisuuden kaikille halukkaille Forest Cafessa. Piirtämiseen saa osallistua ilmaiseksi ilman taitotasovaatimuksia ja työpaja pidetään keskuksen teatteritilassa, joka on entinen kirkko, hieno tila teatterille ja muulle taiteelle. Kuullessaan vierailustamme Koponen ehdotti, että yhdistäisimme osaamistamme, ja meidän seurue poseeraisi piirtäjille samalla harjoitellen esityksen sisältöjä. Valitsin Anthony Howellin kehittämän esityksen peruselementtien harjoittelemisen – siitä olisi hyötyä meille ja kenties se palvelisi myös ryhmää, sillä voisimme pidentää hiljaisuuden jaksoja. Tämänkaltainen yhteistyö oli uutta kaikille osapuolille, huvitti ja mahdollisti taiteiden lajien törmäyksen varsin hienosti. Ei ole ensimmäinen kerta, kun huomaan kuinka yksinkertaista ja itsestään selvää taiteiden välisyys on.

Forest  Cafen toimintaperiaate on, että kaiken täytyy olla ilmaista ja toimintaa rahoitetaan lahjoituksin ja vilkkaalla kahvilatoiminnalla. Forest sijaitsi erinomaisella paikalla, ja oli saanut toimia monta vuotta samassa tilassa, mutta juuri vierailuamme edeltävinä päivinä forestlaiset saivat uutisen, että kiinteistön vuokraisäntä on ajautunut konkurssiin ja rakennuksen omistaja, ylikansallinen kiinteistöalan yritys, myy kiinteistön. Forestilaiset olivat tilanteessa, jossa he kilpailevat aikaa vasten yrittäen taidemyynnein ja rahankeruuhankkein kerätä tarpeeksi varallisuutta ostaa tila itselleen.

Kumma kyllä, tunneittain muuttuva tilanne ei vaikuttanut paikan henkeen, joka oli eläväinen ja nuorekas. Koponen mainitsikin, että keskus jatkaa vaikka toiminnan muoto muuttuisi.

Myöskään tämäntapaisia sosiaalisia ja vapaaehtoisuuteen perustuvia tiloja (jossa vain kahvilatyöstä maksetaan) pääkaupunkiseudulla ei ole. Koponen arveli Lepakon alkuaikojen kuvaavan Forestin toimintaa. Forest on vakiintunut ja monen eri taiteenlajin tyyssija, joka toimii myös Lontoossa toimivan teatteriryhmän esityspaikkana joka vuoden elokuussa, Edinburgh Festival Fringen aikaan. Keskus on matalan kynnyksen, mutta korkean kulttuurin paikka.  Suomessa korkeakulttuuri on poikkeuksetta maksullista.

Forest is a mouthful. It is a volunteer run, not-for-profit, diy, arts action events social chaos space! It is also a vegetarian café!

Forest is in a large old church, we run lots of events and workshops including: knit-ins, dance parties, screenprinting, geek labs, musics, theatres, arc welding workshops, poetry recitals, and darkroom developing.
We are open 10am till 11pm (or later) everyday
.

The Spring Awakening, Traverse Theatre

Ryhmä sai matkabudjetin puitteissa valita yhden ns. perusteatteriesityksen, ja koska tarjontaa oli tavallisen lauantain verran, oli helppo valita nykyteatterista tunnettu Traverse-teatterin The Spring Awakening (Kevään herääminen), joka on tuttu musikaaliversiostaan. Tämä versio oli kuitenkin uudelleenkirjoitettu ja käytti nykyteatterin elementtejä. Nuorten seksuaalisesta heräämisestä, ja julkaisemisajankohtaansa sensoreita kiusannut esitys ei tarjonnut mitään poikkeuksellista, jollaista ei näkisi suomalaisessa teatterissa. Esitys ei myöskään tiimin mielestä tarjonnut lainkaan tilaa osallisuudelle, katsojalle.

Sen sijaan Traversen kahvila-ravintolatoiminta oli innostavaa seurattavaa, esityksen jälkeen sekä teatteriseurue että ”tavallinen” kansa jakoivat tilaa luontevasti. Oli brittien Halloween ja iltaelämä vilisi hirveitä ja hohdokkaita asuja ja kulkijoita suomalaisen vappuaaton tapaan.

Helsingissä 7.11.

Pilvi Kallio

Viite matkasuunnitelmaan:

Scotland´s Capital Edinburgh

The goal of the trip

-       study community art / applied theatre and theatre overall in Edinburgh and the region.

-       get connected with scottish artist or artists working in Edinburgh.

-       get the idea of Social Art centre and community work  and to apply it in Finland capital area.

-       Get ideas and practices and apply them in art work within project Kansalaisnavigointia metropolissa (Citizen navigation in Capital city area, freely translated)

 

Why Edinburgh?

-       It is city where dramabased work is well fit to the practises in applied art. It´s been said that applied theatre has its roots in Scotland. In Edinburgh functions communities and social art centres unlike in Finland.

The date of travelling              28.10. – 31.10.2010

Passengers                                   Because the trip is about getting to know, get the sense of working in communities, we wanted widen the participants from two to four. This means we´ve lowen the costs as minimum as possible. We got quite cheap flights from Tampere and we are staying in a hostel.

Project manager Pilvi Kallio and project coordinator Jani Tihinen

Drama instructors Riku Laakkonen and Rosa-Maria Perä.

 

Yhteistyökumppanit